تعمیرگاه تلویزیون - تعمیر تلویزیون

تعمیرگاه مرکزی مجموعه قدرتمند در زمینه تعمیر تلویزیون ال ای دی و ال سی دی با بیش از 30 سال تجربه

تعمیرگاه تلویزیون - تعمیر تلویزیون

تعمیرگاه مرکزی مجموعه قدرتمند در زمینه تعمیر تلویزیون ال ای دی و ال سی دی با بیش از 30 سال تجربه

مرکز تخصصی تعمیر تلویزیون
تعمیر تلویزیون با دستگاه های پیشرفته و قطعات اصلی
داری مجوز از اتحادیه تعمیرکاران تهران
خدمات تعمیرات توسط مهندسین متخصص انجام می شود
سه شنبه, ۵ اسفند ۱۳۹۹، ۰۳:۵۳ ب.ظ

علت سوختن بک لایت تلویزیون سامسونگ

علت سوختن بک لایت در تلویزیون های سامسونگ

 

سوختن بک لایت تلویزیون سامسونگ یک خرابی شایع در تلویزیون های ال سی دی و ال ای دی می باشد، خراب شدن بک لایت تلویزیون سامسونگ دلایل متفاوتی می تواند داشته باشد که ما برای شما شرح می دهیم، مهم ترین عامل خرابی بک لایت در تلویزیون سامسونگ تمام شدن عمر لامپ های ال ای دی در تلویزیون های LED و لامپ های فلورسنت در تلویزیون های LCD می باشد. البته چند عامل دیگر باعث به وجود آمدن این مشکل می شوند، که ما هر کدام را با روش حل مشکل توضیح می دهیم.

 

بک لایت چیست؟

با تولید تلویزیون های LED و LCD بک لایت یکی از اصلی ترین بخش های تلویزیون شده است . تا زمانی که بک لایت نباشد ما نمی توانیم تصویری که روی پنل ایجاد شده است را ببینیم زیرا پنل هیچ نوری ندارد و برای دیدن تصویر روی پنل احتیاج به یک منبع نور می باشد این منبع نور بک لایت نام دارد. بک مجموعه ای ال لامپ های ال ای دی می باشد که به صورت سری و موازی کنار هم قرار گرفته اند، این لامپ ها در پشت صفحه تلویزیون قرار داردند، این لامپ ها نور سفید ایجاد می کنند و باعث روشن شدن صفحه نمایش می شوند.

 

بک لایت تلویزیون های ال ای دی و ال سی دی:

 

در تلویزیون های ال سی دی از لامپ های فلورسنت استفاده میشود اما با گذشت زمان و ورود تلویزیون های ال ای دی به عرصه تلویزیون لامپ های ال ای دی جایگزین لامپ‌های فلورسنت شد. از این رو به تلویزیون‌های LED شناخته شدند. لامپ های فلورسنت در مقایسه با لامپ های ال ای دی برق بیشتری مصرف می کنند و گرمای بیشتری هم تولید می‌کنند.

در لامپهای ال ای دی به دلیل مصرف پایین برق و کمتر گرم شدن لامپ ها روند مستهلک شدن در این لامپ ها دیرتر رخ می دهد پس از عمر مفید بیشتر و طولانی تری دارند.

علاوه بر این به خاطر نوع لامپ ها ضخامت تلویزیون های LED کمتر از تلویزیون های LCD میباشد .موضوع مهم دیگر این است که در تلویزیون های LED شفافیت و وضوح تصویر نسبت به تلویزیون های LCD بیشتر است و این وضوح تصویر تنها به خاطر لامپ های ال ای دی میباشد .

 

بک لایت ها بطور کلی به دو دسته تقسیم میشوند :

 

بک لایت شاخه ای:

در تلویزیون های سامسونگ در سری EH,H,F از بک لایت شاخه ای استفاده می شود.
در تلویزیون های سامسونگ در سری های متفاوت کیفیت قطعات و نحوه مداربندی متفاوت آنها با هم باعث شده تا نحوه ی ظاهر شدن خرابی در بک لایت در سری های مختلف متفاوت باشد.
برای مثال در سری H خرابی بک لایت با تاریک شدن بخش هایی از صفحه نمایش ظاهر می شود در حالی که در سری F خرابی بک لایت با تاریک شدن نیمی از صفحه نمایش داده می شود.

علت سوختن بک لایت لبه ای

بک لایت لبه ای:

در تلویزیون های سامسونگ سری JUC,D,ES و JS از بک لایت لبه ای اسافاده می شود.
شناخته شده ترین ایراد در سری ES خرابی بک لایت می باشد.این خرابی به خاطر چیدمان و کیفیت فیزیکی آنها می باشد از این رو تعمیر این سری بسیار سخت می باشد پس بیشتر در این سری تعویض بک لایت انجام می‌شود.

 

تعمیر بک لایت تلویزیون سامسونگ

همان طور که توضیح داده شد علت اصلی خرابی بک لایت تلویزیون سامسونگ تمام شدن عمر لامپ های ال ای دی می باشد، اما گاهی اوقات علت سوختن بک لایت تلویزیون دلایل دیگری دارد، پس قبل از اینکه قطعه تعویض شود باید مشکلی که باعث خراب شدن بک لایت شده مشخص شود، بعد از مشخص شدن مشکل باید به درستی این ایراد برطرف شود. بک لایت یکی از مهمترین قطعات در تلویزیون می باشد، در صورتی که بک لایت به درستی کار نکند کیفیت تصویر کم می شود.

قبل تعویض بک لایت حتما باید عامل خراب شدن بک لایت به درستی تشخیص داده شود، در غیر این صورت با تعویض بک لایت خرابی مجدد تکرار می شود، با بررسی تلویزیون های سامسونگ که برای تعمیر بک لایت به شرکت ما مراجعه کرده اند، متوجه شدم که معمولا در هر مدل از تلویزیون های سامسونگ یک ایراد خاص باعث خرابی بک لایت می شود، به طور مثال تلویزیون های سری f که یکی از تلویزیون های است خرابی بک لایت در آن وجود دارد، و یکی از عوامل خراب شدن بک لایت این مدل تلویزیون بالا بودن ولتاژ بر روی لامپ های بک لایت می باشد، ما با انجام اصلاحیه این مشکل را برطرف می کنیم.

 

بک لایت سری H

تلویزیون سری H یکی از پر تیراژ ترین تلویزیون های سامسونگ می باشد، در اکثر این مدل تلویزیون ها از بک لایت شاخه ای استفاده شده است. یکی از خرابی های شایع در تلویزیون سری H ایجاد لکه های سیاه روی صفحه می باشد، دلیل این خرابی از خاموش شدن بعضی از لامپ های ال ای دی می باشد، در این سری باید بک لایت به صورت کامل تعویض شود تا کیفیت تصویر به حالت اولیه برگردد. بعضی مواقع این در قسمت های از صفحه نور بیشتر می شود و لکه به صورت نورانی می باشد، این مشکل نیز از خرابی بک لایت می باشد، در این مدل عامل تلویزیون خراب شدن بک لایت تلویزیون تمام شدن عمر ال ای دی های بک لایت می باشد. یک نکته خیلی مهم در تعویض بک لایت در این مدل تلویزیون، استفاده از بک لایت اورجینال می باشد، در غیر این صورت خرابی در زمان کمی تکرار می شود.

 

 

دلایل خرابی بک لایت ها

  •  نامرغوب بودن لامپ ها

دلیل خرابی بک لایت بطور زود هنگام در تلویزیون‌ها بخاطر نامرغوب بودن و بی ‌کیفیت بودن بک لایت ها می تواند باشد گاهی دیده شده بعضی از شرکت‌ها در بعضی از مدلها تلویزیون خود قطعات با کیفیت متوسط یا حتی پایین استفاده می‌کنند.

  • بالا بودن ولتاژ و آمپر بر روی لامپ های ال ای دی

دلیل دیگر خرابی بک لایت ها بالا بودن ولتاژ و آمپر بر روی لامپ های ال ای دی می باشد. در این حالت لامپ های ال ای دی موجود در تلویزیون با حداکثر توان خود کار می کنند و این امر موجب کاهش عمر مفید لامپ ها شده و باید بدانید زمانی که تلویزیون خریداری می شود بطور خودکار لامپ ها بر روی حداکثر نور پس زمینه قرار دارد. پس بهتر است که نور پس زمینه را در قسمت تنظیمات تلویزیون کم کنید البته کم کردن نور صفحه باید تا جایی باشد که مشکلی در تصویر ایجاد نشود.

  • بالا بودن ولتاژ به هنگام روشن شدن تلویزیون

دلیل دیگر خرابی بک لایت بالا بودن ولتاژ به هنگام روشن شدن تلویزیون می باشد به این صورت که زمانی که تلویزیون روشن می شود حداکثر ولتاژ به لامپ ها وارد می شود و در ابتدا روشن شدن نور حداکثری را شاهد هستیم که با تعمیر بک لایت توسط افراد متخصص ما در این حوزه این ایراد نیز رفع میکنیم.

  • فاصله گرفتن لامپ ها از فلز خنک کننده

دلیل دیگر خرابی بک لایت فاصله گرفتن لامپ ها از فلز خنک کننده می باشد. یک چسب مخصوصی بین لامپ ها و صفحه خنک کننده می باشد که کار انتقال گرما از لامپ ها به صفحه خنک کننده را انجام می دهد زمانی که این چسب از بین برود عملا گرما به خوبی انتقال پیدا نمی کند و این امر باعث گرم شدن لامپ ها میشود و این گرمتر شدن لامپ ها عمر بک لایت را کم میکند.توصیه ما به شما این است که از چسب های دو طرفه مرغوب استفاده کنید.

  • به خاطر گرم بودن محیط

خراب شدن بک لایت به خاطر گرم بودن محیط دلیل دیگری از خرابی بک لایت می باشد . قرار دادن تلویزیون در محیط مناسب که دور از نور خورشید و وسایل گرم کننده مثل بخاری و شوفاژ باشد از اهمیت بالایی برخوردار است. باید دقت کرد زمانی که دمای تلویزیون زیاد شود علاوه بر بک لایت ها بخش های دیگر تلویزیون نیز دچار آسیب می شود.پس همبشه باید سعی کرد محیط مناسبی را برای قرار دادن تلویزیون در منزل انتخاب کرد که از گرم شدن تلویزیون جلوگیری شود.

 

علائم خرابی بک لایت تلویزیون های سامسونگ

در تلویزیون های سامسونگ با توجه به این که نحوه ی مداربندی و قرار گرفتن بک لایت ها در سری های مختلف با هم فرق دارد بروز خرابی بک لایت هم در سری های مختلف با هم فرق دارد حال با نشانه های خرابی در تلویزیون سامسونگ آشنا می شویم:

۱) قطع شدن تصویر تلویزیون در حالی که صدا دارد
۲) ظاهر شدن لوگوی اولیه و قطع شدن تصویر
۳) تاریک شدن بخشی از تصویر تلویزیون
۴) ایجاد نقاط تاریک در تصویر
۵) ایجاد نقاط نورانی در تصویر
۶) قطع و وصل شدن تصویر تلویزیون

 

اصلاحیه زدن در تلویزیون های سامسونگ :

یکی از اقدامات مهم در خصوص تعمیرات بک لایت تلویزیون اصلاحیه بک لایت است. در انجام اصلاحیه بک لایت ما چسب قبلی که بین لامپ ها و صفحه خنک کننده بوده را در ابتدا کامل تمیز میکنیم بعد از چسب حرارتی مرغوب استفاده میکنیم انتقال گرما به بهترین شکل اتفاق بیفتد.
یکی دیگر از نحوه ی اصلاحیه زدن ایجاد هماهنگی بین ولتاژی از برد پاور خارج شده و ولتاژی لامپ ها احتیاج دارند می باشد.

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۹/۱۲/۰۵
وحید مومنی

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی