تعمیرگاه تلویزیون - تعمیر تلویزیون

تعمیرگاه مرکزی مجموعه قدرتمند در زمینه تعمیر تلویزیون ال ای دی و ال سی دی با بیش از 30 سال تجربه

تعمیرگاه تلویزیون - تعمیر تلویزیون

تعمیرگاه مرکزی مجموعه قدرتمند در زمینه تعمیر تلویزیون ال ای دی و ال سی دی با بیش از 30 سال تجربه

مرکز تخصصی تعمیر تلویزیون
تعمیر تلویزیون با دستگاه های پیشرفته و قطعات اصلی
داری مجوز از اتحادیه تعمیرکاران تهران
خدمات تعمیرات توسط مهندسین متخصص انجام می شود
سه شنبه, ۱ تیر ۱۴۰۰، ۱۲:۲۵ ب.ظ

علت کم نور شدن تصویر تلویزیون

از قبیل مشکلات متعددی که ممکن است برای تلویزیون شما پیش بیاید کم نور شدن صفحه تلویزیون می باشد که در این مقاله قصد داریم به بررسی علل این مشکل بپردازیم. همانطور که می دانید تلویزیون از آن دسته وسایل برقی می باشد که وجود آن در هر منزلی مورد نیاز افراد خانواده می باشد . در ابتدا افراد به دلیل شنیدن صوتی اخبار قصه های شبانه و ..... از رادیو استفاده می‌کردند . بعدها به دلیل پخش تصویر و صدای همزمان از طریق تلویزیون افراد جذب این وسیله شدن و حالا با پیشرفت های بسیاری که در این وسیله به وجود آمده است تبدیل به یک دستگاه شده است که وجود آن در هر منزل الزامی می‌باشد . چون افراد حاضر در منزل اکثر اوقات فراغت خود را با تلویزیون سپری می‌کنند .

حال اگر اختلالی در نمایش تصویر و یا صوت تلویزیون به وجود آید باعث نگرانی می شود و همین دلیل توصیه می‌شود در صورت بروز حتی کوچکترین اختلال در عملکرد دستگاه تلویزیون خود ، نسبت به برطرف کردن آن مشکل اقدام نمایید تا از مشکلات جدی که قرار است در پی داشته باشد جلوگیری به عمل آورید . یکی از عمده مشکلاتی که ممکن است برای تلویزیون شما پیش آمده و یا پیش بیاید کم نور شدن صفحه تلویزیون می باشد . بدین صورت که وقتی تلویزیون را روشن می کنید و یا در حال تماشای تلویزیون می باشید متوجه این امر شوید که نور و روشنایی تصویر از حالت همیشگی آن کمتر می باشد . در ادامه ما به یک سری عوامل خواهیم پرداخت که بعد از به وجود آمدن این مشکل توسط کاربر قابل بررسی می باشد.

 

عوامل کم نور شدن تصویر تلویزیون 

یک سری عوامل در به وجود آمدن این مشکل وجود دارد که هم می تواند مربوط به یک سری تنظیمات و عوامل متصل به تلویزیون باشد و هم می تواند منشا اصلی آن مربوط به بروز خطایی در قطعات داخلی دستگاه باشد. در ابتدا به بررسی مسائلی که می تواند توسط کاربر صورت گیرد، خواهیم پرداخت.

 

کم نور شدن تصویر تلویزیون به دلیل مشکل در تنظیمات روشنایی :


اولین گزینه ای که بعد از مواجه شدن با مشکل کم نور شدن تصویر تلویزیون در تصورها ظاهر می شود به وجود آمدن مشکل در تنظیمات تلویزیون می باشد . بابت بررسی آن می توانید از طریق منوی Seting و یا تنظیمات وارد قسمت روشنایی تصویر شده و میزان تنظیمات آن را بررسی نمایید که در حالت نرمال خود قرار داشته باشد . وجود خردسالان در منزل احتمال این امر را افزایش می دهد که به هنگام بازی با کنترل تنظیمات تلویزیون دستکاری شده باشد به همین دلیل در ابتدای امر بعد از به وجود آمدن مشکل در روشنایی تصویر ابتدا اقدام به بررسی تنظیمات نمایید .

 

کم نور شدن تصویر تلویزیون به دلیل خرابی کابل و اتصالات :


گاهی ممکن است ایراد به وجود آمده در تصویر تلویزیون مستقیم مربوط به وجود آمدن مشکل فنی در تلویزیون نباشد گاهی به دلیل استفاده از کابل های نامرغوب و یا فرسوده ممکن است این اختلال در دستگاه تلویزیون شما به وجود آید . بنابراین توصیه می شود بعد از پدید آمدن هر مشکل ابتدا اتصالات را بررسی نمایید و همچنین پیشنهاد می‌شود اگر چند سالی است که از یک کابل استفاده کرده اید آن را بررسی و در صورت پوسیدگی و یا نامرغوب بودن حتما تعویض نمایید .


کم نور شدن تصویر تلویزیون به دلیل تنظیم کنتراست تلویزیون :


کنتراست به معنی نسبت روشن ترین و تاریک ترین قسمت تصویر در صفحه نمایش می باشد . به عبارتی دیگر نسبت نور سفید و مشکی است . هرچه نسبت کنتراست عدد بالاتری را نشان دهد اختلاف روشن ترین و تاریک ترین جای تصویر بیشتر می باشد . هرچه این عدد بالاتر باشد رنگ های سفید تصویر کاملاً سفید و همچنین رنگ های سیاه به طور کاملاً مشکی و سیاه می باشند . بنابراین در صورتی که با مشکل کم نور شدن تصویر مواجه شدید یکی از مواردی که لازم به بررسی آن می‌باشد اعداد مربوط به کنتراست می‌باشد که شاید ناخودآگاه دستکاری شده باشد و همین امر موجب پدید آمدن ایراد در نور تصویر شده باشد .

 

کم نور شدن تصویر تلویزیون به دلیل خرابی در دستگاه های متصل :


گاهی این امکان وجود دارد که کم شدن نور تصویر تلویزیون مربوط به دستگاه های جانبی متصل به تلویزیون باشد از قبیل : گیرنده دیجیتال ، ایکس باکس ، و.... باشد . بنابراین بعد از پیش آمدن این مشکل در تصویر تلویزیون ابتدا می بایست تمام ارتباطات این دستگاه ها با تلویزیون را جدا نموده و اگر مشکل برطرف شد این بار به طور جداگانه دستگاه را به تلویزیون متصل نمایید تا متوجه شوید اتصال کدام دستگاه تلویزیون موجب پدید آمدن این مشکل می‌شود .

کم نور شدن تصویر تلویزیون به دلیل غیرفعال کردن ECO-sensor تلویزیون :


تلویزیون های هوشمند دارای گزینه ای به نام ECO-sensor می باشند.‌فعال بودن این گزینه بدین معناست که کاربر به تلویزیون این اجازه را می دهد تا نور تصویر تلویزیون را متناسب با محیط اتاق و یا مکانی که تلویزیون در آنجا قرار دارد، تنظیم نماید.گاهی مشکل کم نور شدن تلویزیون می تواند مربوط به فعال بودن این گزینه باشد، بنابراین می بایست از طریق منوی تنظیمات آن را غیرفعال نمود.

 

کم نور شدن تصویر تلویزیون به دلیل بازگشت به تنظیمات کارخانه :


یکی از دیگر عواملی که توسط کاربران قابل انجام می باشد ریست کردن تلویزیون است. بدین صورت که از طریق منوی تنظیمات گزینه بازگشت به تنظیمات کارخانه را زده که در این صورت تمام تنظیمات پاک شده و مجددا دستگاه به حالت پیش فرض خود برمی گردد.


بک لایت چیست ؟ 

 


یکی از قطعات اصلی مربوط به کیفیت و نور تصویر در تلویزیون ، بک لایت می باشد . همانگونه که اگر در یک محیط تاریک تا نوری به جسمی تابیده نشود قابل مشاهده نمی باشد ، در تلویزیون نیز به همین صورت می باشد. پنل یا صفحه نمایش تلویزیون همانند آن محیط تاریک می باشد ، اگر چه تلویزیون در حال پخش است اما تا نوری برای نمایش تصویر وجود نداشته باشد ، تصویر قابل مشاهده نیست .

حال وظیفه ی این نور و روشنایی بر عهده ی بک لایت می باشد . بک لایت به لامپ های تعبیه شده در تلویزیون گفته می شود که در پشت صفحه نمایش قرار می گیرند و وظیفه تامین نور مورد نیاز بابت نمایش تصویر را بر عهده دارند. حال اگر به دلیل بروز یک سری عوامل این لامپ ها نتوانند وظیفه ی خود را به درستی انجام دهند، باعث شده تا خطای آن در تصویر تلویزیون خود را به حالت های متفاوتی نمایان کند.

 

حالت های متفاوت خرابی بک لایت در تصویر تلویزیون :


صدا دارد تصویر ندارد
کم نور شون تصویر تلویزیون(موضوع اصلی مقاله)
تیره شدن نیمی از تصویر
چشمک زدن تصویر(قطع و وصل شدن)
نمایش لوگوی دستگاه و قطع شدن تصویر
وجود هاله و یا لکه های مشکی در تصویر
ایجاد نقاط نورانی در تصویر

 


علت کم نور شدن تصویر تلویزیون سامسونگ

 

همانطور که در توضیحات بالا نیز اشاره شد کم نور شدن تصویر یکی از رایج ترین موارد خرابی تلویزیون است که ممکن است در هر تلویزیون با هر برندی پیش بیاید. هنگامی که با این مشکل در تصویر تلویزیون خود مواجه شدید ابتدا اقدامات اولیه طبق توضیحات بالا را انجام داده و اگر مشکل پیش آمده همچنان در تلویزیون وجود داشت بابت تعمیر آن به مراکز تخصصی و نمایندگی های مجاز مراجعه نمایید.

 

خرابی بک لایت در مدل های تلویزیون سامسونگ :


در تلویزیون های سامسونگ نیز در برخی مدل ها خرابی بک لایت تلویزیون خود را به صورت کم نور شدن و تاریک شدن تصویر نمایان می کند. به عنوان مثال در تلویزیون های سامسونگ سری F و D به دلیل چیدمان بک لایت که به دو بخش تقسیم می شوند خرابی در یکی از بخش ها به صورت تیرگی در نیمی از تصویر خود را نمایان می کند و این امر موجب شده تا ما نیمی از تصویر را به صورت کاملا تیره مشاهده کنیم.

همچنین در سری H و EH خرابی در این بخش خود را به صورت هاله و یا لکه های مشکی بر تصویر تلویزیون نمایان می کند. در سری ES نیز در مدل ۴۰ آن بک لایت در طرف راست تصویر و در مدل ۴۶ در دو طرف راست و چپ تلویزیون قرار دارد،که خرابی در این مدل با سیاه شدن بخشی از تصویر همراه می باشد.


علت کم نور شدن تصویر تلویزیون ال جی 
 

یکی از متداول ترین مشکلات رایج برای تلویزیون های ال جی خرابی در قطعه بک لایت آن ها می باشد. در اکثر مدل های تلویزیون ال جی با این مشکل مواجه می شویم،اما به دلیل چیدمان بک لایت در مدل های متفاوت، خرابی بک لایت به صورت های مختلف خود را نمایان می کند.

 

خرابی بک لایت در مدل های تلویزیون ال جی 


در مدل LB و LF تلویزیون ال جی چون چیدمان بک لایت به صورت شاخه ای می باشد، خرابی بک لایت در این مدل بدین صورت است که اگر تعداد کمی از لامپ ها دچار آسیب دیدگی شوند خود را به صورت هاله و یا لکه تیره بر روی تصویر نمایان می کند. در مدل LY نیز، خرابی بک لایت مانند مدل LB و LF می باشد اما در برخی قطعات دیگر مانند مین برد دارای تفاوت هایی می باشند.

در مدل LS از بک لایت لبه ای استفاده می شود، خرابی بک لایت در این مدل بدین صورت می باشد که موقع تماشا به یکباره تصویر تلویزیون قطع می شود که در ابتدا با فاصله ی زمانی کمتری می باشد و به مرور زمان این قطع شدن به صورت مداوم بوده و باعث اختلال در تماشای تصویر تلویزیون می شود.


علت کم نور شدن تصویر تلویزیون سونی 
 

خرابی در تلویزیون های سونی به صورت های متفاوتی خود را نمایان می کند. یکی از عواملی که می توان مشکل به وجود آمده در تصویر تلویزیون را براساس آن تشخیص داد تعداد چشمک های چراغ پاور می باشد. در تلویزیون های سونی نیز همانند بقیه مارک های تلویزیون کم نور شدن و تیرگی تصویر می تواند خرابی در بخش بک لایت باشد.

گاهی روشن نشدن تلویزیون و ۶مرتبه چشمک زدن چراغ پاور نشانه ای از خرابی در قسمت بک لایت تلویزیون می باشد. همچنین در مواردی روشن شدن تلویزیون و نمایش آرم سونی و سپس قطع شدن تصویر نیز می تواند دلیل بر خرابی بک لایت تلویزیون سونی باشد.

 

خرابی بک لایت در مدل های تلویزیون سونی 


از آنجایی که تلویزیون های سونی دارای حساسیت بالایی می باشند نیازمند این امر است که توسط افراد متخصص و کارشناس در این زمینه، تعمیر آن ها صورت می گیرد. در تلویزیون سونی سری W به دلیل اینکه چیدمان بک لایت به صورت خطی می باشد با قطع شدن یک بخش از مدار، صفحه تلویزیون سیاه می شود و بدین صورت خرابی را بروز می دهد. در ال سی دی های سونی سری EXو BX خرابی بک لایت بیشترین آمار خرابی را دارا می باشد.

همچنین لازم به ذکر است که در برخی مدل های تلویزیون سونی ۴مرتبه چشمک چراغ پاور نشانه خرابی بک لایت می باشد. می توان گفت در بیشتر موارد ۴مرتبه چشمک خرابی برد بک لایت می باشد و ۶مرتبه چشمک نشانه خرابی لامپ های تلویزیون می باشد.

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۰۰/۰۴/۰۱
وحید مومنی

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی