تعمیرگاه تلویزیون - تعمیر تلویزیون

تعمیرگاه مرکزی مجموعه قدرتمند در زمینه تعمیر تلویزیون ال ای دی و ال سی دی با بیش از 30 سال تجربه

تعمیرگاه تلویزیون - تعمیر تلویزیون

تعمیرگاه مرکزی مجموعه قدرتمند در زمینه تعمیر تلویزیون ال ای دی و ال سی دی با بیش از 30 سال تجربه

مرکز تخصصی تعمیر تلویزیون
تعمیر تلویزیون با دستگاه های پیشرفته و قطعات اصلی
داری مجوز از اتحادیه تعمیرکاران تهران
خدمات تعمیرات توسط مهندسین متخصص انجام می شود
سه شنبه, ۱۱ خرداد ۱۴۰۰، ۰۱:۱۲ ب.ظ

هزینه تعمیر بک لایت تلویزیون

قیمت تعویض بک لایت تلویزیون 

بک لایت یکی از قطعات موجود در تمام تلویزیون ها با هر مدلی می باشد و جز یکی از اصلی ترین قطعات است . که به وجود آمدن اختلالی در عملکرد بک لایت ها کل دستگاه را درگیر می کند و نمایش تصویر را با مشکل مواجه می کند . عوامل بسیاری در تعیین هزینه بک لایت تلویزیون دخیل می باشد که عبارتند از : مارک تلویزیون ، مدل و اینچ تلویزیون ، نیاز به تعمیری و یا تعویضی بودن بک لایت ها و....هر مدل هزینه مختص به خود را دارد و این هزینه بر اساس اینچ تلویزیون به نسبت بالاتر می رود .

حال اگر در این تعمیر بک لایت ها فقط با تعمیر تعدادی از لامپ ها قابل انجام باشد تنها هزینه تعمیر از کاربر دریافت می شود ، اما اگر تعداد لامپ های سوخته به حدی باشد که اکثریت لامپ ها دچار آسیب دیدگی شده باشند و الباقی نیز از کیفیت مطلوبی برخوردار نباشند باید تمام لامپ های موجود تعویض گردند که علاوه بر هزینه دستمزد ، هزینه قطعه نیز به هزینه پرداختی اضافه می گردد .

 

 

بک لایت چیست؟

تا قبل از تولید شدن تلویزیون های LCD و LED قطعه ای به نام بک لایت هم وجود نداشت.با گذشت زمان و پیشرفت تکنولوژی و تولید تلویزیون های جدید بک لایت تبدیل به یکی از اجزای اصلی تلویزیون شد.
وجود بک لایت از اهمیت بالایی برخوردار است چرا که تا زمانی که بک لایت نباشد و یا دچار مشکل شود تصویر روی پنل قابل مشاهده نیست. در واقع تصویر روی پنل ایجاد شده اما تنها در صورتی قابل دیدن توسط کاربر می باشد که یک منبع نور وجود داشته باشد زیرا پنل نوری از خود ندارد این منبع نور بک لایت می باشد. بک لایت نور پس زمینه را در تلویزیون تامین میکند.
قبل از تولید بک لایت در تلویزیون ها از لامپ های فلورسنت استفاده میشده در واقع لامپ هایی که در تلویزیون های LCD مصرف می شوند لامپ های فلورسنت می باشند.این لامپ ها توان مصرفی بالایی دارند و حرارت بیشتری نسبت به لامپ های LED (بک لایت) دارند در لامپ های فلورسنت استهلاک پذیری بیشتری نسبت به لامپ های LED وجود دارد.

 

 

انواع مختلف بک لایت در تلویزیون های ال ای دی:

تلویزیون هایی که امروزه بیشتر مورد استفاده افراد قرار می گیرند به طور کلی دارای دو نوع بک لایت هستند.

۱) بک لایت شاخه ای: در این حالت بک لایت بصورت شاخه ای افقی می باشد که روی هر شاخه لامپ ها با فاصله معینی از هم قرار دارند در بک لایت های شاخه ای نور بک لایت بطور مستقیم به صفحه نمایش می تابد.

۲) بک لایت لبه ای: در این حالت بک لایت در لبه صفحه نمایش قرار می گیرد تراکم لامپ ها بیشتر است این فشرده بودن باعث شده تلویزیون ضخامت کمتری داشته باشد در این ساختار کیفیت لامپ ها بیشتر می باشد.

 

 

نشانه های خرابی بک لایت تلویزیون های LED سامسونگ :

۱) قطع شدن تصویر
۲) ایجاد هاله تاریک و یا لکه های سیاه در تصویر تلویزیون
۳) ایجاد نقاط نورانی در تصویر تلویزیون

 

۱- قطع شدن تصویر در تلویزیون سامسونگ :

قطع شدن تصویر تلویزیون یکی از ایرادهایی است که به خاطر خرابی بک لایت به وجود می‌آید مداربندی بک لایت ها در مدل ها و سایزها با هم فرق دارند و به صورت سری یا سری - موازی هستند.

در واقع نوع مداربندی بک لایت ها شکل ظاهری قطع شدن تصویر را تعیین می کند . در مدل هایی که از مداربندی سری استفاده شده قطع شدن کل تصویر بیشتر دیده می شود.

 

۲- وجود هاله و یا لکه های سیاه روی تصویر تلویزیون سامسونگ :

گاهی اوقات تنها یک سری از لامپهای ال ای دی میسوزد و باعث می شود که نور صفحه کم شود و یا در قسمت هایی هاله تیره بیفتد.

همانطور که در توضیحات بالا اشاره شود ما دو نوع بک لایت داریم شاخه ای یا لبه ای ، اگر بک لایت از نوع شاخه‌ ای باشد با سوختن بعضی از لامپ ها خرابی بک لایت به صورت هاله تیره نشان داده میشود اما اگر بک لایت از نوع لبه ای باشد با توجه به اینکه این سوختگی بک لایت در لبه طولی یا لبه عرضی باشد تاریکی در نوار طولی یا نوار عرضی ایجاد می‌شود.

 

 

۳- ایجاد نقطه نورانی در تصویر تلویزیون سامسونگ :

گاهی اوقات دیده می‌شود که در قسمت هایی از تصویر لکه های سفید و نورانی ایجاد می شود . نور لامپ های ال ای دی مستقیم و متمرکز است اما برای داشتن تصویری شفاف و خوب احتیاج داریم نور در تمامی صفحه به صورت یکنواخت پخش شود از این رو در بک لایت شاخه‌ای ما از یک سری منشور استفاده می کنیم تا نور بک لایت به جای تابش مستقیم بصورت یکنواخت در کل صفحه پخش شود .
در بک لایت لبه ای هم از یک سری صفحات به عنوان صفحات رفلکتور استفاده می شود تا نور بصورت یکدست در تمام تصویر پخش شود .

حال اگر بنا به هر دلیلی فاصله کانونی با صفحات رفلکتور در بک لایت های لبه ای و یا منشور ها در بک لایت شاخه ای به هم بخورد نور بیشتر از حالت استاندارد در صفحه دیده می شود و لکه های سفید روی صفحه ایجاد می کند .
این نقص را ما بیشتر در بک لایت شاخه ای شاهد هستیم و این به دلیل جدا شدن منشورها است .

 

 

هزینه بک لایت تلویزیون های سامسونگ

سری F:

یکی از شناخته شده ترین مدل ها در تلویزیون سامسونگ که با مشکل خرابی بک لایت مواجه می شود سری F می باشد.
در این سری F ما از بک لایت شاخه ای استفاده می کنیم که بیشترین تراکم لامپ ها در بک لایت متعلق به همین سری می باشد و بروز خرابی در این مدل به این صورت می باشد که میزان نور کم شده،در دو مدل ۴۰و ۴۶ سری F مداربندی بصورت سری - موازی می باشد و این باعث شده تا لامپ های بک لایت بصورت دو بخش بالا و پایین باشد و زمانی که در بک لایت این مدل اشکالی پیش بیاید به این صورت خود را ظاهر می کند که یا بخش بالایی و یا بخش پایینی هاله تیره می افتد.
در سری F تلویزیون های سامسونگ دیگر از چسب از برای چسباندن لامپ ها به صفحه فلزی استفاده نمی شود و لامپ ها تنها با استفاده از یک سری نگهدارنده که روی خود صفحه فلزی هستند روی صفحه قرار می گیرند اما در این حالت همواره یک فاصله هرچند کم و جزئی بین صفحه و لامپ ها وجود دارد و این باعث شده تا گرما ۱۰۰% و کامل از لامپ ها به صفحه انتقال پیدا نکند.
انجام اصلاحیه در این سری به این صورت است که از چسب حرارتی استفاده می کنیم و این امر باعث می شود تا انتقال گرما از لامپ به صفحه خنک کننده بهتر انجام شود.

 

 

 

  تعمیر تعویض
32 اینچ 350000 900000
40 اینچ 600000 1300000
46 اینچ 700000 1500000

 

سری D :

این سری تلویزیون در دو سایز ۴۰ و ۴۶ اینچ موجود می باشد در این سری بک لایت بصورت لبه ای استفاده می شود و در طول پایینی پنل قرار گرفته است.در این سری خرابی بک لایت بصورت تاریکی بخشی از صفحه خود را بروز می دهد و این به این معنی است که تعدادی از لامپ ها سوخته است .
از آن جایی که بک لایت ها بصورت چند دسته جداگانه وجود دارند پس ایراد و خرابی در هر دسته تنها به همان دسته مربوط می باشد و باعث خاموشی دسته های دیگر نمی شود.اما طبق تجربه خرابی یکی از دسته ها میزان استهلاک پذیری دسته های دیگر را افزایش می دهد .
با پیشرفت خرابی و خراب شدن ۲ یا ۳ دسته از لامپ های بک لایت مدار محافظ دستگاه فعال می شود و ولتاژ بخش بک لایت قطع شده و به موازات آن تصویر کلاً قطع می شود .

هزینه تعمیر بک لایت در تلویزیون سامسونگ در سری D

 

  تعویض
40 اینچ 1100000
46 اینچ 1300000

 

سری ES :

در این سری تلویزیون هم ما از بک لایت لبه ای استفاده می کنیم . این سری تلویزیون در دو سایز ۴۰ و ۴۶ اینچ موجود می باشد . در سایز ۴۰ اینچ در این سری بک لایت تنها در سمت راست تصویر قرار دارد و در مدل ۴۶ اینچ در این سری بک لایت در دو سمت راست و چپ دستگاه موجود می باشد . قطعات یدکی این سری در تمام سایزها خیلی کم است به خاطر همین تعمیر بک لایت نسبت به تعویض آن بهتر است .

 

  تعمیر تعویض
40 اینچ 600000 1100000
46 اینچ 800000 1300000

 

سری H و EH :

در این دو مدل از بک لایت شاخه ای استفاده می شود. این دو مدل در تلویزیون های سامسونگ شباهت زیادی با هم دارند به خاطر همین در یک گروه مورد بررسی قرار می گیرند این دو مدل عمر نسبتاً کوتاه تری نسبت به مدل های دیگر تلویزیون های سامسونگ دارند پس در این دو مدل آمار خرابی بک لایت بیشتر می باشد .

در این دو مدل لامپ ها به صورت تکی خراب می شوند و خرابی بک لایت بصورت لکه های تیره روی تصویر ظاهر می شود.

هزینه تعمیر بک لایت در تلویزیون سامسونگ در سری EH

 

 

 

  تعمیر  تعویض
32 اینچ 350000 800000
40 اینچ 500000 1000000
46 اینچ 600000 1200000

 

هزینه تعمیر بک لایت در تلویزیون سامسونگ در سری H

 

  تعمیر تعویض
32 اینچ 350000 800000
40 اینچ 450000 1100000
48 اینچ 500000 1400000

 

*نکته مهم

اگر خرابی لامپ ها بیش از یک چهارم کل لامپ ها باشد و الباقی لامپ ها کیفیت مناسبی نداشته باشند بهتر آن است که کل بک لایت ها تعویض شود هزینه بک لایت در مدل های مختلف با هم فرق دارد و توصیه ما به شما این است که از قطعه اورجینال و یا در صورت امکان از بک لایت های اصلاح شده استفاده کنید .
در بک لایت های اصلاح شده تغییراتی در جهت بهبود عملکرد بک لایت اتفاق افتاد برای مثال از لامپ با کیفیت بهتر استفاده شده و یا به جای فیبر در پشت لامپ ها از آلومینیوم استفاده می شود تا انتقال گرما بهتر انجام شود و عمر بک لایت ها بیشتر شود.

 

 

نشانه های خرابی بک لایت تلویزیون LED ال جی :

۱) قطع شدن تصویر تلویزیون در حالیکه پخش صدا ادامه دارد
۲) ظاهر شدن لوگوی اولیه و سپس قطع شدن تصویر
۳) چشمک زدن (قطع و وصل شدن) تصویر تلویزیون
۴) وجود هاله و یا لکه سیاه روی تصویر تلویزیون
۵) ایجاد نقاط نورانی در تصویر تلویزیون

 

 

 

۱- قطع شدن تصویر تلویزیون در حالیکه پخش صدا ادامه دارد :

 

خرابی بک لایت در یک سری از مدل ها به صورت قطع شدن تصویر ظاهر می شود.مداربندی لامپ های بک لایت براساس مدل و سایز به صورت سری و سری-موازی استفاده می شود.
در مداربندی سری زمانی که حتی یک لامپ هم خراب شود باعث می شود هم لامپ ها خاموش شود و تصویر تلویزیون به طور کامل قطع می شود.
حال اگر از مداربندی سری-موازی استفاده شده باشد مدارهای که لامپ های سالم دارد برای چند لحظه روشن می شود.در این صورت وقتی تلویزیون را روشن میکنیم برای چند لحظه اول آرم تلویزیون می آید و بعد تصویر قطع می شود ولی سایر عملکردها مثل تعویض کانال و یا پخش صدا و عملکرد ریموت درست عمل می کند.

 

 

 ۲- وجود هاله و یا لکه های سیاه روی تصویر تلویزیون :

یکی دیگر از شکل های خرابی بک لایت که خود را نشان می دهد وجود هاله و یا لکه های سیاه روی تصویر تلویزیون می باشد . باید بدانیم که در هر دو مدل بک لایت شاخه ای و لبه ای بک لایت ها به طور کامل و یکجا نمی سوزد ، بلکه یک سری از لامپ ها می سوزد و الباقی روشن شده و به عملکرد خود ادامه می دهند.
در مداربندی سری به این شکل از خرابی اتصال کوتاه می گویند.
اینکه یک تعداد از لامپ ها بسوزد بصورت هاله تیره خود را روی تصویر نشان می دهند این هاله تیره روی صفحه سفید و تک رنگ خود را بهتر نشان می دهد و با گذشت زمان بیشتر می شود.
در بک لایت لبه خاموش شدن لامپ خود را به صورت هاله های تیره در لبه عرضی و طولی نشان می دهد‌.

 

 

۳- ایجاد نقاط نورانی در تصویر تلویزیون :

خرابی بک لایت گاهی خود را به صورت نقاط نورانی روی تصویر ظاهر می کنند نور لامپ های ال ای دی به صورت مستقیم تابیده می شود اما ما لازم داریم تا این نور به صورت یکنواخت در کل صفحه پخش شود در بک لایت های شاخه ای برای این که نور را به صورت یکنواخت در کل صفحه پخش کنند از منظور استفاده می کنند در بک لایت های لبه ای برای اینکه نور به صورت یکنواخت در کل صفحه پخش شود از صفحاتی تحت عنوان صفحه رفلکتور استفاده میشود.
حالا اگر به هردلیل فاصله کانونی بین لامپ ها و منشور یا صفحه رفلکتور بهم بخورد. نور لامپ ها بصورت مستقیم می تابد و باعث ایجاد شدن لکه های نورانی روی تصویر می شود این مشکل در بک لایت های شاخه ای بیشتر دیده می‌شود.

 

 

هزینه تعمیر بک لایت تلویزیون های ال جی

سری LN :

در این سری از بک لایت شاخه ای استفاده میشود چون مداربندی در این مدل به صورت سری-موازی است.خرابی تعدادی از لامپ ها باعث شده تا کل تصویر قطع شود. در مدل LN خرابی بک لایت به این صورت از که تصویر در ابتدا که روشن میکنیم برای یک لحظه می آید و بعد کلا خاموش میشود ولی صدا همچنان پخش میشود.
در این مدل لامپ ها با چسب به صفحه اصلی متصل می شوند گاهی این چسب خشک شده و باعث جدا شدن مقطعی لامپ از صفحه اصلی می شود و انتقال گرما در این وضعیت به خوبی انجام نمی شود و گرما به طور کامل انتقال پیدا نمیکند و در نتیجه عمر لامپ کوتاه‌تر می‌شود.

 

هزینه تعمیر بک لایت در تلویزیون ال جی سری LN

 

  تعمیر تعویض
32 اینچ 350000 900000
42 اینچ 450000 1000000
47 اینچ 550000 1200000

 

 

هزینه تعمیر بک لایت تلویزیون های سونی

نشانه های خرابی بک لایت تلویزیون LED سونی : 

شناخت علائم خرابی بک لایت تا حد زیادی برای تعمیر به ما کمک می‌کند ممکن است ایرادهایی که برای تلویزیون پیش می‌آید بعد از چند روز خود به خود رفع شود و گاهی کاربران به این مشکل بی توجه می شوند و با استفاده کردن از آن باعث شده تا آسیب دیدگی بیشتر شود.
قطعه بک لایت در رابطه با تصویر و نور فعالیت می‌کند پس هر نوع خرابی در خصوص تصویر و نور در همین بخش نشان داده می‌شود.

پس بروز خرابی بک لایت این است که صدا دارد ولی تصویر ندارد.

یکی دیگر از نشانه هایی که نمایانگر خرابی بک لایت است این است که وقتی تلویزیون را روشن میکنیم لوگو نمایش داده می شود و بعد به سرعت قطع می‌شود البته اگر‌ نور محیط را خیلی کم کنیم با چراغ قوه به صفحه نور بتابانیم تصویر خیلی ضعیف را مشاهده میکنیم و زمانی که دکمه پاور را فشار دهید کمی تصویر واضح تر می شود.
نشانه های ذکر شده بالا هم از نشانه های خرابی بک لایت می باشد.پیشنهاد ما به شما این است که هرچه سریعتر برای تعمیر بک لایت اقدام کنید تا این خرابی به قسمت های دیگر آسیب نزند.

 

سری W

در تلویزیون های سری W از بک لایت خطی استفاده می شود از این رو زمانی که قسمتی از مدار قطع کل تصویر قطع می شود.

لازم به ذکر است که اگر عمر بک لایت ها در این سری بیشتر از ۵ سال باشد تعمیر بک لایت کار امکان پذیری نیست بلکه باید بک لایت کامل تعویض شود.

 

سری X

در تلویزیون های سری X از بک لایت لبه استفاده می شود در این ندل برخلاف مدل W خرابی یک قطعه از بک لایت باعث از کار افتادن کل بک لایت نمی شود و ما با تعمیر بخش خراب می توانیم از بک لایت استفاده کنیم.زمانی این کار مقرون به صرفه نیست که تعداد خرابی لامپ ها زیاد باشد در این حالت تعویض بک لایت پیشنهاد می شود. هزینه تعویض بک لایت بستگی به مدل و کیفیت لامپ ها با هم متفاوت است.

 

 

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۰۰/۰۳/۱۱
وحید مومنی

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی